Lions vil fornye Gapahuken ved Ålma

Publisert av Mogens Johannessen den 09.04.24. Oppdatert 11.04.24.

Lions i Oppdal vil pusse opp sti og Gapahuken ved Ålma

På medlemsmøte 8.4.2024 ble det vedtatt å friske opp både Gapahuk og terrenget rundt denne.

Det var full enighet om å gjennomføre et slikt prosjekt, selvfølgelig med dugnad og midler fra Lions i Oppdal.

Prosjektet koordineres med Oppdal Kommune.

Stoppestedet har vært populært for mange på stien langs Ålma.

Historien bak Ålmstigen og Gapahuken

Dette startet som et resultat av en distriktskonkurranse i Lions tilbake i 2001 der LC Oppdal vant som beste prosjekt tilrettelagt for universal utforming. Premien var kr 100 000 fra Forretningsbanken i Trondheim mot at klubben stilte med en tilsvarende sum. Ålmstigen eller Sentrumsløypa som prosjektnavnet het ble etablert i løpet av sommeren/høsten 2001. Det ble bygget fiskeplass for rullestolbrukere og en gapahuk like ved fiskeplassen. Minera AS donerte bord, sittebenker og bålplass i skifer til åpningen i 2002. I flere år framover ble det arrangert Sentrumsmarsjen for den nevnte brukergruppen med mat og drikke og gratis lotteri med premier til alle deltakerne. Senere ble en ny gapahuk anskaffet og satt opp der den står i dag. Den gamle gapahuken ble revet. Den nye fikk montert el.uttak for bruk til vaffelsteking osv.

Navneendringen ble til gjennom en navnekonkurranse.

Ålmstigen er blitt en populær stig som ligger sentrumsnært og benyttes av både ung og gammel.